Langt de fleste virksomheder har fokus på, hvordan de kan styrke medarbejdernes motivation, og uanset om du driver en veletableret virksomhed eller en ny virksomhed, er det også noget, du bør have fokus på. Det er nemlig dine medarbejdere, som skal være med til at vækste din virksomhed.
Sådan inkluderer du dine medarbejdere
Det viser sig, at det på mange arbejdspladser er gavnligt at give medarbejderne indsigt i virksomhedens daglige gang. Det giver medarbejderne en følelse af at være inkluderet, hvilket i sidste ende motiverer dem til at arbejde hårdere og mere målrettet. Det er derfor en rigtig god idé at informere medarbejderne om kommende sociale arrangementer og nye ansatte eller kunder. Du kan i den forbindelse også give dine ansatte en økonomisk indsigt, både i medgang og modgang, da du derigennem viser tillid til dem og styrker relationen mellem ledelsen og de ansatte. Alt dette kan køre på infoskærme rundt omkring på kontoret, således det er lettilgængeligt for alle medarbejdere. Plakater kan også benyttes til formålet, men da det ikke på samme måde er muligt at udskifte info på dem, anbefaler vi, at de bruges til motivationscitater eller til at beskrive din virksomheds vision og mission
Hvis du virkelig gerne vil inkludere dine medarbejdere i flere processer og give dem mulighed for at have indflydelse på disse, kan det være en god idé at lave en kreativ postkasse, som hænger et nøje udvalgt sted. Her kan du opfordre dine medarbejdere til at komme med input eller ønsker til sociale arrangementer eller info til infoskærmene.
Placer infoskærme og plakater strategisk
Når du skal placere infoskærme og plakater, handler det om, at de skal kunne ses i områder med fælles adgang. Du kan eksempelvis placere dem i mødelokaler, kantiner og på gange, hvor medarbejderne færdes flere gange om dagen. Nogle virksomheder vælger f.eks. at placere plakater med motiverende citater på toiletterne, fordi de ved, at medarbejderne ofte kommer derud flere gange om dagen.
Infoskærme og plakater har dog ikke kun til formål at informere medarbejderne om forskellige tiltag, statistikker og arrangementer. De skal også ses som et samlingspunkt på tværs af afdelinger. Du kan skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejdernes snak falder på emner i relation til din virksomhed, hvilket forhåbentligt skaber et bedre fællesskab og øger den overordnede performance.